مک دونالد چگونه تاسیس شد؟

داستان رِی کراک (Ray Kroc)
چطور توانستید رستورانی راه اندازی کنید و یکشبه چنین موفقیتی را در سن ۵۲ سالگی به دست بیاورید؟ رِی کراک گفت: «من یک شبه به موفقیت چشمگیری رسیدم، اما ۳۰ سال ،شبی خیلی خیلی طولانی است.»
در سال ۱۹۱۷، ری کراک سنش را به دروغ بالا برد تا بتواند به عنوان راننده آمبولانس به صلیب سرخ بپیوندد، اما جنگ پیش از اتمام دورهی آموزشی او تمام شد. بعد از آن ، نوازندگی پیانو، فروشندگی لیوان یکبار مصرف و مخلوط کن چندکاره را نیز امتحان کرد. در سال ۱۹۵۴، او به رستورانی در سن برناردینو (SanBernardino) در کالیفرنیا رفت که چندین مخلوطکن چندکاره خریداری کردهبود. این رستوان کوچک، اما موفق، توسط دو برادر، یعنی دیک و مک مکدونالد اداره میشد. رونق کار آنها رِی را شگفتزده کردهبود. برادران مکدونالد منوی کوچک و محدودی داشتند و برگر، سیبزمینی سرخکرده و نوشیدنی میفروختند، که این باعث شدهبود آنها روی کیفیت و خدمات سریع تمرکز کنند.
آنها میخواستند شعبهی دیگری بزنند و رِی کراک این فرصت را غنیمت شمارد. او پیش از شرکت McDonald’s Corporation، در سال ۱۹۵۵، شرکت McDonald’s System را تأسیس کرد و شش سال بعد حق انحصاری نام و سیستم عامل مکدونالد را خرید.
تا سال ۱۹۵۸، مکدونالد ۱۰۰ میلیون همبرگر فروختهبود.
فلسفهای بیهمتا
رِی کراک میخواست رستورانی داشته باشد که شهرتش به دلیل کیفیت بالا و روش یکپارچه و یکدست تهیهی غذا باشد. او میخواست برگر، سیبزمینی سرخکرده و نوشیدنیاش در همهجای دنیا یک طمع داشتهباشد.
برای دستیابی به این هدف، او راهی یکتا را پیشگرفت: او تأمینکنندگان و امتیازداران مکدونالدز را تشویق کرد که دیدگاه او را بپذیرند، یعنی بدانند که برای مکدونالدز کار نمیکنند، بلکه با همراهی و همکاری مکدونالدز برای خود کار میکنند: «کسب و کاری برای شما، اما در این راه تنها نیستید.» اندیشهی او بر پایهی سه اصل ساده شکلگرفته بود: اصل اول امتیازداران مکدونالدز ، اصل دوم تأمینکنندگان مکدونالدز و اصل سوم کارمندان مکدونالدز بودند. این سه اصل آنقدر محکم بود که میخ بنای مکدونالدز را بر زمین کوبید.
سیستم
کراک اول از همه معتقد به تبعیت از رویکرد سیستم بود. به همین جهت، هنگامی که محبوبترین گزینههای منوی مکدونالدز- مانند فیلت- و-فیش ، بیگمک، و اِگمکمافین توسط امتیازداران به منو اضافهشدند، سیستم مکدونالدز از آنها خواست که از اصول پایهای مکدونالدز، یعنی کیفیت، خدمات، بهداشت،و ارزش پیروی کنند.
ریشهی کیفیت
توجه مکدونالدز به کیفیت به این معنی بود که مواد آزمایش و حفظ میشدند. کراک چشمانداز خود را دربارهی حجم فروش مکدونالدز در آینده با تأمینکنندگان خود درمیان گذاشت و آنها را در این زمینه با خود همراه کرد. آنها به او ایمان داشتند، که باعث شد رستوران به شهرت و موفقیتی چشمگیر دستیافت.
ری کراک مجدداً به دنبال یک شراکت بود و توانست پربازدهترین، منسجمترین و بدیعترین سیستم تأمین را در صنعت خدمات غذایی راهاندازی کند. رابطه با تأمینکنندگان در طول دههها فعالیت پیشرفت فراوانی داشت. در حقیقت بسیاری از تأمینکنندگان مکدونالدز که امروز فعال هستند، کار خود را با دراز کردن دست دوستی به ری کراک آغاز کردند.
دانشگاه همبرگر
در سال ۱۹۶۱، کراک برنامهای آموزشی آغاز کرد، که بعدها آن را دانشگاه همبرگر نامید. این برنامهی آموزشی در رستوران جدید مکدونالدز در روستای اِلکگرو (Elk Grove) در ایلینوی اجرا شد. در آنجا روشهای درست برای ادارهی موفق رستورانهای مکدونالدز به امتیازداران آموزش داده میشد. دانشگاه همبرگر از یک آزمایشگاه تحقیق و توسعه نزدیک ادیسون، الینوی استفاده کرد تا روشهای جدیدی برای پخت، انجماد، ذخیرهسازی و سرویسدادن به مشتری را خلق کنند. امروزه، بیشتر از ۲۷۵۰۰۰ امتیازدار، مدیر و کارمند از این برنامهی آموزشی فارغالتحصیل شدند.
این افسانه ادامه دارد
رِی کراک تا زمان مرگش در چهاردهم ژانویهی ۱۹۸۴ در مکدونالدز کار کرد. میراث او تا به حال ادامه دارد. مکدونالدز هنوز هم به مشتریانش غذای خوشمزه و ارزان عرضه میکند. خدمه و امتیازداران فرصت رشد و پیشرفت – تأمینکنندگان تعهد مشترک برای تهیه مواد و محصولات با کیفیت بالا دارند.
رِی کراک توجه بسیاری به نوآوری و بهرهوری، و کیفیت بالا داشت و کارهای خیر زیادی انجامدادهبود. میراث او بخش جداییناپذیر و الهامبخش مکدونالدز در حال حاضر و آینده است.
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.