وبلاگ

فیس بوک چگونه خلق شد؟

دوران کودکی و نوجوانی مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ (اسم کامل: مارک الیوت زاکربرگ) در ۱۴ می سال ۱۹۸۴ در وایت پلینز نیویورک به دنیا آمد و در حومه ی نیویورک بزرگ شد. مارک دومین فرزند خانواده ی ۶ نفری و تنها فرزند پسر تحصیلکرده ی این خانواده بود. پدر مارک، ادوارد زاکربرگ دندانپزشک و مادرش کارن زاکربرگ روانپزشک هستند.

مارک در همان سنین نوجوانی علاقه شدیدش به کامپیوترها را آشکار کرد.

مارک زاکربرگ وقتی تنها دوازده سال داشت، با استفاده از نوعی برنامه ،پیام رسانی به نام زاکنت را توسعه داد و آن را در اختیار پدرش قرار داد تا در مطب استفاده کند. به این ترتیب منشی پدر دیگر لازم نبود نام بیمار بعدی که وارد اتاق می شود را داد بزند و با استفاده از برنامه دکتر را از این بابت باخبر می کرد.

مارک زاکربرگ در دوران دبیرستان، به آکادمی فیلیپس اکستر  رفت و در رشته‌های علوم ادبیات نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرد، علاقه‌اش به ادبیات کلاسیک بسیار زیاد بود و شیفته ایلیاد و اودیسه هومر بود؛ به‌طوری‌که هم‌زمان با دبیرستان در ادبیات کلاسیک هم دیپلم گرفت.

در همان دوران مارک زاکربرگ یک نرم‌افزار پخش رسانه‌ای هوشمند به نام ام پی تری سیناپس برای فایل‌های صوتی را  توسعه داد. این برنامه به‌دقت لیست آهنگ‌های کاربر را بررسی می‌کرد و حدس می‌زد آهنگ‌های بعدی موردعلاقه شخص چیست. شرکت های مایکروسافت علاقه شدید خود را به این برنامه نشان دادند؛ ولی مارک زاکربرگ مؤدبانه، پیشنهاد خرید آن‌ها را رد کرد و درخواست آن‌ها برای همکاری نپذیرفت.

تحصیل در هاروارد و طلوع فیسبوک

مارک زاکربرگ کمی پس از شروع تحصیلاتش در دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۲، اعتبار زیادی به عنوان یک برنامه نویس متبحر برای خود دست و پا کرد. مارک زاکربرگ با چند تن از دوستانش پروژه فیس بوک را راه اندازی کرد و در سال دوم دانشگاه انصراف داد تا تمام وقت روی آن کار کند، بطوریکه تا پایان سال ۲۰۰۴ میلادی شمار کاربران وبسایتش به یک میلیون نفر رسید.

شکوفایی فیس بوک

برای توسعه فیس‌بوک و تجهیز آن به امکانات جدید نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری بود. اکسل پارتنر و گریلوک پارتنر به ترتیب به میزان ۱۲.۷ میلیون دلار و ۲۷.۵ میلیون دلار روی فیس‌بوک سرمایه‌گذاری کردند. خیلی زود فیس‌بوک از مرزهای دانشگاهی و آموزشی فراتر رفت و یک سال بعد وب‌سایت برای تمامی افراد بالای ۱۳ سال آزاد شد. تب فیس‌بوک فراگیر شده بود.

هنگامی‌که شمار کاربران فیس‌بوک از مرز ۵۰ میلیون نفر گذشت، شرکت‌های بزرگ برای خرید آن با هم به رقابت پرداختند. یاهو با پیشنهادی ۹۰۰ میلیون دلاری در صدر خریداران قرار گرفت ولی مارک زاکربرگ با هیچ‌کدام موافقت نکرد.

برای عضویت در خبرنامه میلیاردر ، نام و ایمیل خود را وارد کنید .
من با این شرایط و ضوابط موافق هستم

فیس‌بوک چگونه درآمدزایی می‌کند؟

در سال ۲۰۱۳ حجم معاملات در گردش فیس‌بوک ۷.۸۷ میلیارد دلار و ارزش خالص درآمد این شرکت به ۱.۵ میلیارد دلار می‌رسید. نرخ رشد این شرکت نیز طی سه سال شش برابر شده بود.

درآمد اصلی فیس‌بوک از تبلیغات متنی در صفحات شبکه‌های اجتماعی به دست می‌آید. تعداد روزافزون کاربران و زمانی که آن‌ها در این وب‌سایت صرف می‌کنند، به درآمدهای حاصل از تبلیغات تبدیل‌ شده است. ۸۵٪ درصد از جریان نقدی درآمد شرکت در سال گذشته از طریق تبلیغات متنی به‌ دست‌ آمده است. مابقی درآمد فیس‌بوک هم به‌واسطه خریدوفروش‌ مجازی از طریق این وب‌سایت تأمین می‌شود.

شما در اینجا ارزشمندترین سخنان مارک زاکربرگ را می خوانید و می توانید از آنها در کار و زندگیتان بهره ببرید:

“سریع حرکت کن و همه چیز را به هم بریز… تا وقتیکه مرتب و منظم بخواهید در بازار پیشروی کنید، رقبا اجازه پیشرفت به شما نمیدهند. اگر به حد کافی اوضاع را به هم نریزید، به حد کافی سریع حرکت نمیکنید.”

سؤال این نیست که ما می‌خواهیم چه‌کاری برای مردم انجام دهیم؛ بلکه این است که مردم می‌خواهند چه چیزی از خودشان بگویند.

“بزرگترین ریسک، ریسک نکردن است. در دنیایی که به سرعت در حال تغییر است، بهترین و تنها استراتژی برای شکست خوردن، ریسک نکردن است.”

“تحقق یک ماموریت و ساختن یک کسب و کار هردو باهم اتفاق می افتد. درسته که تحقق ماموریت بیشتر به من انگیزه میده پیشروی کنم اما از همان ابتدا دریافتم که باید هردو باهم عملی شوند.”

“اگر محصولی داشتید که از آن راضی بودید، باید همه‌چیز را بر رشد آن محصول متمرکز کنید.”

“ما فیس‌بوک را به‌عنوان یک شرکت تأسیس نکردیم. هدف ما یک مأموریت اجتماعی بود: اینکه جهان را محیطی بازتر و مردم را به هم مرتبط‌تر کنیم.

“یکی از قوانین کسب‌وکار این است که اگر شما اول کارهای ساده‌تر را انجام دهید، می‌توانید به پیشرفت قابل‌ توجهی برسید.”

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید