وبلاگ

برند موفق دیجی کالا چگونه شکل گرفت؟

دیجی کالا یکی از معروف ترین و معتبرترین فروشگاه های آنلاین ایران است که روزانه بیش از 2 میلیون بازدید کننده دارد و 70% سهم بازار فروش آنلاین در ایران را به خود اختصاص داده است. این فروشگاه آنلاین هم اکنون رتبه سوم الکسا در ایران را دارد.

این فروشگاه در ابتدا یک ایده ی استارتاپی بوده و اکنون زیر مجموعه هایی از جمله دیجی استایل، دیچی پی، دیجی کالا نکست و فیدیبو دارد. این فروشگاه بیش از 1.7 میلیون محصول دارد و پرمخاطب ترین فروشگاه آنلاین خاورمیانه به شمار می رود به طوری که یک چهارم از مردم ایران ماهانه از این سایت دیدن می کنند. این سایت پر مخاطب ترین سایت خاورمیانه به شمار می رود و روزانه بیش از 10 هزار مشتری جدید به جمع مشتریان دیجی کالا اضافه می شود. بیشترین کالاهای جست و جو شده در این سایت، موبایل و کالاهای الکترونیک هستند اما این کالاها رتبه سوم فروش را به خود اختصاص می دهند. بطور متوسط 81% مردم از کیفیت کالاهای خریداری کرده رضایت دارند.

پیش از دیجی کالا

حمید و سعید محمدی برادران دو قلویی هستند که دیجی‌کالا را تاسیس کردند. این دو برادر دوقلو متولد سال ۱۳۵۸ بوده و از همان ابتدا تحت تاثیر فرهنگ خانوادگی، رسیدن به موفقیت را به عنوان هدفی بزرگ ، سرلوحه‌ی مسیر زندگی خود قرار داده‌اند. البته به گفته‌ی این دو برادر، موقعیت مالی خانواده ضامن موفقیت این دو نبوده، چراکه خانواده‌ی محمدی از جمله‌ی خانواده‌های طبقه‌ی متوسط جامعه بوده و همزمان شدن دوران نوجوانی و جوانی آن‌ها با دوران جنگ و محدودیت‌های آن زمان باعث شده تا سرنوشت این دو برادر رابطه‌ی مستقیمی با تلاش آن‌ها داشته باشد. حمید و سعید محمدی به این نکته اشاره می‌کنند که از همان دوران کودکی به همراه یکدیگر اوقات فراغت خویش را در مسیر خلق اشیا و آنچه که در ذهن داشتند، می‌گذارنده‌اند.

برای مثال یکی از سرگرمی‌های این دو برادر ساخت نمونه‌هایی از خودرو در سایز کوچک با استفاده از گِل بوده است، هرچند با توجه به نبود کانال‌های آموزشی امروزی نظیر یوتیوب، ساخت یک نمونه‌ی زیبا که بتواند پایداری خوبی داشته باشد چند سال به طول انجامیده است. چرا که همه چیز می‌بایست تجربه می‌شد. بنیان‌گذاران دیجی‌کالا معتقدند که همان حس کنجکاوی و روحیه سازندگی و شخصیت خودساخته‌ای که از خانواده به ارث بردند باعث موفقیت آن‌ها شده است.

حمید و سعید محمدی پس از طی کردن دوران تحصیل خود در مدارس خوبی نظیر تیزهوشان و نمونه دولتی استعداد خود را از همان ابتدا نشان دادند. آن‌ها همزمان وارد دانشگاه شدند، بطوریکه حمید در رشته‌ی مهندسی صنایع و سعید در رشته‌ی مهندسی مکانیک از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند. پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه در مقطع لیسانس، این دو برادر راهی تقریبا متقاوت را تا تاسیس دیجی‌کالا طی کردند.

حمید محمدی پس از پایان تحصیل در مقطع کارشناسی راهی دانشگاه علم و صنعت شده و دوره‌ی کارشناسی ارشد را در رشته‌ی MBA به پایان رساند. وی پس از اتمام تحصیلات در رشته‌ی MBA به عنوان وب‌مستر و سپس مسئول کنترل پروژه به کار مشغول بود، تا اینکه در سال ۱۳۸۴ شرکت در خدمت سربازی باعث شد تا وی برای مدتی از تحصیل و کار دور شود.

سعید محمدی برخلاف برادر دوقلوی خود پس از پایان دوره‌ی کارشناسی راهی خدمت سربازی شده و با اتمام خدمت، تحصیلاتش را در رشته‌ی MBA ادامه داد. پس از پایان تحصیلات دوران کارشناسی ارشد، سعید راهی سازمان بهینه‌سازی مصرف سوخت شده و در زمینه‌ی روش‌های کاهش مصرف سوخت در این سازمان به فعالیت پرداخت.

ایده شکل‌گیری

در مورد ایده و دلیل راه‌اندازی شرکت دیجی‌کالا، برادران محمدی گردانندگان این وب‌سایت فروش اینترنتی این داستان را بازگو می‌کنند که این دو برادر یعنی حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری می‌کردند. بعد از جستجو در اینترنت دربارهٔ دوربین‌ها، دوربین مورد نظر را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، انگیزهٔ اولیهٔ ایجاد فروشگاهی مطمئن که اطلاعات درست در اختیار کاربران قرار دهد را در ذهن آن‌ها ایجاد کرد.

تاسیس دیجی کالا

دیجی‌کالا بهمن ماه سال ۱۳۸۵ متولد شد. برادران محمدی با در اختیارگرفتن دفتر کار کوچکی در خیابان مفتح که متعلق به برادر آن‌ها بود و استخدام ۵ نیرو، با سرمایه‌ای ۱۰ میلیون تومانی دیجی‌کالا را راه‌اندازی کردند. دیجی‌کالا با دو تولیدکننده‌ی محتوا، یک مسئول خرید، یک حسابدار و یک پیک برای تحویل کالا کار خود را آغاز کرد.

در دورانی که فقر محتوای غنی بر فضای وب‌فارسی حاکم بود، دیجی‌کالا با تاکید و تمرکز روی ارائه‌ی محتوای خوب در حوزه‌ی گجت‌های دیجیتال، با سرعت رتبه‌های بالای جستجوی گوگل را تصاحب کرده و از این‌رو در فاصله‌ی چند هفته پس از آغاز فعالیت رسمی خود، اولین فروش را تجربه کرد. محتوا به اندازه‌ای برای دیجی‌کالا اهمیت داشت که دیجی‌کالای جوان تنها اقدام به اضافه کردن محصولاتی می‌کرد که محتوایی با کیفیت برای آن تهیه می‌شد. در همین راستا، مدیران دیجی‌کالا از ابتدا شعار “Content is The King” را به عنوان یکی از شعارهای خود همواره رعایت می‌کنند، حال آنکه این شعار امروزه تغییر کرده و بصورت “Content is not King, It is the Kingdom” بر دیوارهای بخش تولید محتوای دیجی‌کالا نقش بسته است. به گفته‌ی برادران محمدی، دیجی‌کالا با توجه به خلاء موجود همزمان با پیشرفت سرعت نفوذ اینترنت، با شتاب بالایی رشد کرد و موفق شد تا در طول سه ماه اول فعالیت خود، سوددهی را تجربه کند.

البته نمی‌توان خلاء موجود در بازار را به عنوان تنهاترین دلیل پیشرفت چشمگیر دیجی‌کالا در سال‌های پس از تاسیس در نظر گرفت. برادران محمدی مهم‌ترین دلایل موفقیت خود را موارد زیر می‌دانند:

  • بهره‌وری بالای نیروی کار
  • استفاده از بهترین روش‌ها برای ایجاد تعادل بین تامین کالا و سفارش
  • تغییر شرایط بازار
  • رعایت استاندارهای بالای کاری
  • دوری از تجمل و هزینه‌های اضافی
  • افزایش تدریجی تنوع محصولات دیجیتال در سال‌های اول

شاید بتوان یکی از مهم‌ترین چالش‌های دیجی‌کالا در روزهای اول برای سودآوری در کنار تامین رضایت مشتری را حل بهینه‌ترین معادله برای حفظ تعادل تامین و تقاضا خواند. با توجه به سرمایه‌ی اولیه ۱۰ میلیون تومانی دیجی‌کالا، این کسب و کار کوچک در ابتدا قادر به تامین تمام کالاهای موجود در تعداد بالا نبود، حال آنکه مدیریت قیمت کالاها با توجه به نوسانات بالای قیمت کالا در کشور، مستلزم در پیش گرفتن سیاستی بود که ثبات قیمت و جلب اطمینان و رضایت مشتری را در کنار سودآوری برای دیجی‌کالا به ارمغان بیاورد.

دیجی‌کالا ابتدا با چشم‌پوشی از حاشیه‌ی سود بالا در مقایسه با فروشگاه‌های آفلاین آن روزها و تامین نزدیک به ۳۰ درصد از کالاهای به فروش گذاشته شده با سرمایه‌ی موجود، موفق شد تا مشکل تامین کالای خود را حل کند. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دیجی‌کالا از روز اول سعی در پوشش طیف گسترده‌ی محصولات نبود و افزایش دامنه‌ی محصولات خود را با میزان رشدش هماهنگ کرده بود.

برای عضویت در خبرنامه میلیاردر ، نام و ایمیل خود را وارد کنید .
من با این شرایط و ضوابط موافق هستم

دیجی‌کالا به زودی یونیکورن می‌شود

یکی دیگر از برنامه‌های دیجی‌کالا گسترش دامنه‌ی فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری در سایر کسب و کارها و استارتاپ‌هایی است که می‌توانند به توسعه‌ی هر چه بیشتر هسته‌ی اصلی فعالیت این کمپانی کمک کنند. پس از آنکه دیجی‌کالا در سال ۱۳۹۴ با جذب سرمایه‌ی ۱۰۰ میلیون دلاری IIIC بیش از۴۸۰ میلیون دلار در همان سال ارزش‌گذاری شد، بیشترین شانس را برای تبدیل شدن به اولین استارتاپ یک میلیارد دلاری دارد. براساس گفته‌های مدیران دیجی‌کالا، این استارتاپ در حال حاضر ارزشی نزدیک به یک میلیارد دلار دارد.

دیجی کالا در حال حاضر به‌طور متوسط با روزانه ۲ میلیون بازدید، سومین سایت پربازدید کشور است. دیجی‌کالا با در اختیار داشتن ۵ میلیون کاربر ثبت نام کرده نزدیک به ۲ میلیون کاربر با تجربه‌ی خرید دارد. این استارتاپ موفق ۲۶۰۰ شغل مستقیم و ده‌‌ها هزار شغل غیر مستقیم ایجاد کرده است و حدود سه هزار فروشنده در مرکز فروشندگان آن فعالیت می‌کنند و بیشتر از ۹۰ درصد بازار خرده‌فروشی آنلاین کشور را در اختیار دارد. هرچند دیجی‌کالا در آستانه‌ی کسب عنوان بزرگ‌ترین وب‌سایت خرده فروشی آنلاین خاورمیانه است، اما باید به این نکته اشاره کنیم که میزان فروش اینترنتی کالاها در کشور کمتر از یک درصد حجم فروش را در اختیار دارد که نشان از ضعف این حوزه از بازار در کشور است. برای مقایسه بهتر است بدانید که در کشور ترکیه نزدیک به سه درصد از خریدها بصورت آنلاین انجام می‌شوند.

 

اشتراک گذاری:

دیدگاهتان را بنویسید